A władze województwa zrobiły z władz Głuszycy a przede wszystkim z mieszkańców .... Jak obiecali największe muldy pościnać na drodze wojewódzkiej (tj Sienkiewicza)tak tez zrobiły- no nie do końca. Tyle, że teraz oprócz muld jest jeszcze tarka. A my dalej słuchamy jeszcze większy hałas samochodów.
31 lipca 2019 r., w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego we Wrocławiu, podpisany został list intencyjny, w którym Marszałek Województwa Dolnośląskiego oraz przedstawiciele kilku innych gmin (w tym Bielawy) zadeklarowali współpracę w kontekście przejmowania i rewitalizacji przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego linii kolejowych, aby m.in. wspólnie przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu i zadbać o rozwój turystyki i potencjału gospodarczego regionu.
Realizując zapisy zawarte w ww. liście w latach 2019 - 2024 Województwo Dolnośląskie:
- przejęło od PKP S.A. sześć linii kolejowych o łącznej długości ponad 100 km, w tym trakcję relacji "Bielawa Zachodnia – Srebrna Góra"
- zmodernizowało i oddało do użytkowania linię kolejową nr 341 relacji "Bielawa Zachodnia - Dzierżoniów Śląski"
- podpisało umowę z wykonawcą I etapu rewitalizacji linii kolejowej nr 318 relacji "Bielawa Zachodnia – Srebrna Góra" na odcinku Bielawa Zachodnia - Camping "Sudety" - Nowa Bielawa (nowa nazwa: Bielawa - Góry Sowie). Zakończenie robót zaplanowano na I kwartał 2025 r.
- zabezpieczyło w swoim budżecie 100.019.998 zł (w tym 56.910.568 zł z Unii Europejskiej) na realizację II etapu rewitalizacji linii kolejowej nr 318 relacji "Bielawa Zachodnia – Srebrna Góra" na odcinku Nowa Bielawa (nowa nazwa: Bielawa - Góry Sowie) - Srebrna Góra.
Zadanie ma zostać zrealizowane do 30 czerwca 2026 r.
W tym samym czasie Gmina Bielawa:
- rozpoczęła negocjacje z PKP S.A. na temat przejęcia na własność budynku dworca kolejowego Bielawa Zachodnia, które ostatecznie powinny zakończyć się w III kwartale 2025 r.
- rozpoczęła prace projektowe dotyczące przebudowy dróg gminnych łączących stację kolejową Bielawa Zachodnia z centrum miasta oraz budowy przy przedmiotowej stacji centrum przesiadkowego typu "parkuj i jedź"
- zorganizowała spotkanie robocze, w którym uczestniczyli włodarze gmin Bielawa, Stoszowice (Paweł Gancarz - obecnie Marszałek Województwa Dolnośląskiego) oraz Radków (Jan Bednarek), dotyczące kontynuacji działań w zakresie odbudowy trakcji Kolei Sowiogórskiej
- przygotowała wspólny wniosek ww. samorządów do Marszałka Województwa Dolnośląskiego w sprawie kontynuacji działań w zakresie odbudowy całej trakcji Kolei Sowiogórskiej, która kilkadziesiąt lat temu była jedną z głównych atrakcji turystycznych naszego subregionu
- uczestniczyła w spotkaniu konsultacyjnym gmin sowiogórskich z władzami województwa na temat zasadności realizacji wspomnianego wyżej wniosku
W efekcie, 2 grudnia 2024 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjął uchwałę w sprawie przystąpienia do prac koncepcyjno-analitycznych związanych z utworzeniem linii komunikacyjnej Wrocław - Bielawa - Srebrna Góra - Ścinawka Średnia - Tłumaczów/Otovice - Broumow oraz rozwiązania komunikacyjnego na obszarze Gór Stołowych i Gminy Radków.
Celem wyżej wymienionych prac będą m. in.:
- zdefiniowanie niezbędnych do wykonania elementów infrastruktury
- identyfikacja kwestii formalno-prawnych związanych z odtworzeniem dawnej linii kolejowej ze Ścinawki Średniej do Tłumaczowa wraz z przejściem granicznym Tłumaczów/Otovice
- analiza popytu na transport publiczny w tym obszarze, które będą istotne dla bilansu ekonomicznego przedsięwzięcia
Realizacja pełnego zakresu rzeczowego przedmiotowego zadania stworzyłaby możliwość połączenia linii nr 318 z systemem sieci kolejowej, położonej po drugiej stronie Gór Sowich.
W efekcie rezydujący w Bielawie turyści mieliby możliwość dotarcia koleją nie tylko do Srebrnej Góry, ale także do Nowej Rudy, Radkowa, Gór Stołowych, a nawet do czeskich miast Broumov i Mezimesti.
Warto dodać, że z informacji uzyskanych z Dolnośląskich Dróg i Kolei we Wrocławiu wynika, iż w 2023 r. z bielawskich stacji kolejowych (Bielawa Zachodnia i Bielawa Centralna) skorzystało w sumie 112.908 osób. Z pewnością po realizacji pełnego zakresu przebudowy Kolei Sowiogórskiej liczba ta znacząco wzrośnie.
um.bielawa.pl
31 lipca 2019 r., w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego we Wrocławiu, podpisany został list intencyjny, w którym Marszałek Województwa Dolnośląskiego oraz przedstawiciele kilku innych gmin (w tym Bielawy) zadeklarowali współpracę w kontekście przejmowania i rewitalizacji przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego linii kolejowych, aby m.in. wspólnie przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu i zadbać o rozwój turystyki i potencjału gospodarczego regionu.
czytaj więcejZapraszamy na Festiwal Tradycji Górniczych BARBÓRKA, który w tym roku odbędzie się w dniach 30 listopada - 6 grudnia!
czytaj więcejOd 2019 r. podejmowane są intensywne działania, które mają przyczynić się do wzrostu atrakcyjności terenów położonych wokół byłego zbiornika wody przemysłowej "Sudety" (obecnie Jeziora Bielawskiego).
czytaj więcejGmina Głuszyca oraz miasto Rokytnice v Orlických horách wspólnie realizują projekt „Nowoczesne technologie w militarnych podziemiach na pograniczu polsko-czeskim”, który uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Interreg Czechy – Polska 2021-2027. Celem przedsięwzięcia jest wykorzystanie nowoczesnych technologii do upamiętnienia historii podziemi na terenie Gór Sowich z czasów II wojny światowej.
czytaj więcejPunktualnie o 5:00 rano 2 listopada, 24-osobowa grupa świebodziczan wyruszyła w stronę Śnieżki. Ekipa, pełna energii i determinacji, zwarta i gotowa, udała się by pokonać trasę, mając przy tym charytatywny cel – zbiórka środków na leczenie Piotrusia Falgowskiego. Kilkunastogodzinna piesza wędrówka, zakończyła się sukcesem! Uczestnikom udało się pokonać 60 km drogi i 2200 m wspinaczki.
czytaj więcej